vrijdag 5 november 2010

NCR 8200

NCR 8200 series (circa 1977)
Wij hadden thuis al heel vroeg computers wegens de baan van mijn vader. Het is nu nog nauwelijks voor te stellen, maar begin jaren '80 was het heel erg bijzonder om als huishouden over een computer te beschikken. De helderste herinneringen heb ik aan de NCR 8200 die op zolder in een klein kamertje gepropt stond. Daar was het op de zaak overbodig geworden apparaat - via een tussenstop op het balkon - terecht gekomen. Hij paste namelijk niet door de voordeur.

Wat op mij, kleine baas van een jaar of zes, het meeste indruk maakte was het opstartproces van het bakbeest. Enorme laden voorzien van verwisselbare harde schijven moesten worden opengeschoven ter controle, meerdere 'contactsleutels' moesten worden omgedraaid en om niet te achterhalen redenen diende er een compleet onlogische combinatie van knoppen ingedrukt te worden (iets in de trant van HALT-HALT-RESET-START) voordat het systeem zuchtend en steunend op gang kwam.

Er was dan ook vervolgens tijd genoeg om naar de aangrenzende kamer te wandelen waar de bakelieten monitor-unit te vinden was. Ook al een flink bakbeest, zeker in verhouding tot het minieme beeldscherm. Veel kon je niet met het ding, zelfs niet vergeleken met de eerste homecomputers zoals bijvoorbeeld de ZX Spectrum. Eén ding kon hij wel, en het zou nog lang duren voordat huiscomputers dat behoorlijk konden: je kon er meerder monitoren op aansluiten waarop vervolgens onafhankelijk van elkaar gewerkt kon worden.

Het apparaat heeft bijna nog tot de millenniumwisseling op het zolderkamertje gestaan. Hij was toen al heel lang niet meer opgestart, maar geheel functieloos was hij al die jaren nog niet. Ik klauterde er begin jaren '90 vaak bovenop, met behulp van de enorme adapter en de matrixprinter, die prima te gebruiken waren als opstapje. Bovenop de computerkast gezeten stak ik dan net met mijn hoofd uit het kleine dakraampje zodat ik een perfecte plek had om stiekem te roken.

Pas toen mijn vader het huis verliet waar ík mijn hele jeugd en de NCR zijn hele pensioen had doorgebracht kwam er met behulp van een zaag een einde aan het apparaat. Door een tussentijdse verbouwing kon het stalen frame niet meer door het trapgat.

Relevante links:
NCR computers 1976-1979
Online Computer Museum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten